Någonting brann på mitt msi z87-g45 gaming

Permalänk
Medlem

Någonting brann på mitt msi z87-g45 gaming

Tjena,
Slänger upp en liten tråd här mest för att jag är nyfiken.

Skulle starta min stationära dator härom dagen, tryckte på knappen och gick iväg för att hämta nåt, när jag kom tillbaka var den inte på, tänkte typ" fan var den redan igång och jag stängde av den?" Och tryckte på knappen igen. Den spinner igång men dör direkt. Trycker på knappen igen, fläktarna spinner igång, skärmen hinner precis vakna till men sen sprakar något, datorn dör och det börjar lukta bränt. Jag drar ur alla kablar och drar fram datorn från under skrivbordet och öppnar chassit för att ta en titt. Lyser runt med mobilen man kan inte se något som ser uppenbart bränt ut så jag bestämde att jag vill testa igen samtidigt som jag försöker titta vad som sker, när jag ändå lyser med mobilen så passar jag på att filma!

Vad är det som sitter på den delen av moderkortet under, vad jag gissar, är någon slags kylare? Och vad kan orsaka att det slår eld? Visst datorn är gammal och inte direkt nyligen rengjord från damm, men där det tar eld är ju under ett aluminium block som sitter skruvat tätt mot det som är under, borde väl inte komma in damm där?

Edit: bilder

Permalänk

Troligen intern kortis i ett spänningsregleringschip ser det ut som.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen intern kortis i ett spänningsregleringschip ser det ut som.

Okej, går det att anta att det har sabbat någon övrig komponent? Har ingen möjlighet att testa dem i en annan dator

Permalänk
Skrivet av CrylE3:

Okej, går det att anta att det har sabbat någon övrig komponent? Har ingen möjlighet att testa dem i en annan dator

Ev Cpu och ev minnen kanske.

Är funktionstesta i annan fungerande hårdvara som gäller annars går det bara gissa om nått annat rök på kuppen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows